Terakhir dikemas kini pada 17/07/2025
Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas, maklumat Lokasi, Kediaman, Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan. Antara ciri-ciri utama eKasih adalah:
i. Semakan status kemiskinan secara online.
ii. Penyelarasan maklumat bantuan.
iii. Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online.
iv. Pengiraan status kemiskinan (miskin / miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita.
v. Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan.
vi. Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan.
Untuk maklumat lanjut, klik di sini untuk laman rasmi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU)
Nota: Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) ialah pendapatan isi rumah yang ditetapkan oleh Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA) sebagai pengukuran kepada status kemiskinan bagi sesuatu isi rumah yang berdaftar dalam Sistem eKasih. Pengukuran PGK Tahun 2016 yang digunapakai mulai 1 Januari 2019.
Punca pendapatan yang boleh diterima (terakru) oleh isi rumah iaitu pendapatan daripada:
i. Pekerjaan Bergaji.
ii. Bekerja Sendiri.
iii. Pendapatan daripada Harta dan Pelaburan.
iv. Pindahan Semasa diterima.
Cara pengiraan Pendapatan Per Kapita dalam sistem eKasih:
i. Pendapatan Per Kapita:
ii. Contoh pengiraan:
Nota: Jika PGK semasa menetapkan RM300 ke bawah sebagai miskin tegar, maka isi rumah tersebut layak didaftarkan sebagai miskin tegar.
Untuk maklumat lanjut, sila klik di sini untuk Soalan Lazim
Terakhir dikemas kini pada 24/05/2025
Syarat Kelayakan:
i. Pengguna-pengguna elektrik yang layak menerima rebat ialah KIR miskin tegar yang disenaraikan dan disahkan dalam Sistem eKasih;
ii. Penerima yang layak akan menerima rebat RM40 sehingga 31 Disember pada tahun semasa
iii. Rebat bil elektrik akan diberikan sehingga maksimum RM40 sebulan sahaja. Sekiranya bil kurang daripada RM40, tiada baki akan dibawa ke bulan berikutnya dan jika bil melebihi RM40, penerima perlu membayar baki tersebut;
iv. Hanya satu akaun bil elektrik sahaja layak untuk menerima rebat bagi setiap KIR miskin tegar yang berdaftar dan disahkan dalam sistem eKasih;
v. Rebat RM40 hanya terpakai kepada Tarif A (Domestik) sahaja;
vi. Rebat RM40 termasuk semua jenis caj (contohnya penalti lewat bayar);
vii. Rebat RM40 tidak termasuk tunggakan bil sebelum tarikh KIR mengemas kini maklumat akaun elektrik;
viii. Rebat RM40 hanya terpakai bagi tunggakan pada satu tahun sebelumnya sahaja (bagi tahun 2024, hanya tunggakan bermula 31 Januari 2023 hingga 31 Disember 2023 sahaja)
ix. Rebat RM40 tidak terpakai bagi tunggakan semasa tempoh KIR layak terkeluar dari senarai layak menerima rebat dan juga tunggakan dari tahun sebelumnya (sekiranya KIR masuk semula di dalam senarai layak menerima rebat).
x. Pengguna boleh memilih untuk menukar nombor akaun elektrik yang akan menerima rebat dari semasa ke semasa dengan merujuk terus kepada cawangan utiliti berdekatan untuk mengemas kini nombor akaun; dan
xi. Bil elektrik sehingga RM40 sebulan akan ditolak terus daripada akaun pengguna
Nota : Kelayakan bagi Program Rebat Bil Elektrik RM40 perlu disemak melalui laman sesawang rasmi PETRA sahaja.
Untuk info lanjut, pengguna boleh menghubungi talian hotline:
i. MyGCC: 03-8000-8000
ii. Tenaga Nasional Berhad (TNB): 1-300-88-5454
iii. Sabah Electricity Sdn. Bhd. (SESB): 088-515000/15454
iv. Sarawak Energy Berhad (SEB): 1-300-88-3111