Kampung Angkat MADANI
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 04/03/2025

  • Program Kampung Angkat MADANI adalah inisiatif kerajaan untuk merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar. Ia bertujuan menyediakan kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, jalan raya, lampu jalan, akses internet dan fasiliti komuniti di kampung-kampung terpilih. 
  • Program ini dipantau oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri dan diterajui oleh Kementerian Kewangan. 
  • Sebanyak 43 kampung telah dipilih dengan peruntukan RM107 juta, di mana setiap kementerian atau agensi yang terlibat menerima sehingga RM2.5 juta. 
  • Program ini telah memberi manfaat kepada komuniti setempat, seperti peningkatan kemudahan pengurusan jenazah di Kampung Masjid, Ijok, serta pembangunan potensi pelancongan dan pertanian di Kampung Kiau. 
  • Kerajaan juga merancang untuk memperluaskan program ini kepada 200 kampung pada tahun akan datang dengan tambahan peruntukan RM200 juta, menjadikannya salah satu usaha utama untuk meningkatkan kesejahteraan luar bandar secara inklusif dan mampan. 

 

 

Untuk maklumat lanjut, sila rujuk laman rasmi ICU JPM

Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda
Kiosk Sentuhan MADANI
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 04/03/2025

  • Ikhtiar Kiosk Sentuhan MADANI telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri dalam pembentangan Belanjawan 2025 pada Oktober 2024. Untuk fasa pertama, konsep KSM ini telah dibangunkan dengan melibatkan kiosk sedia ada oleh 6 agensi, iaitu KWSP, JPJ, SSM, MyDigitalID, TNB and Pos Malaysia dan meletakkan kiosk-kiosk ini di satu tempat yang senang diakses orang ramai seperti pusat membeli-belah.

     

  • Kiosk agensi dipilih berdasarkan perkhidmatan yang disediakan dan potensi untuk memudahkan rakyat membuat urusan. Sebagai contoh, kiosk KWSP berpotensi digunakan oleh 16 juta ahlinya. Kiosk ini menghimpunkan lebih daripada 90 jenis perkhidmatan lain untuk kemudahan rakyat.

 

  • Kiosk Sentuhan MADANI disediakan sebagai saluran tambahan terutamanya untuk golongan atau keperluan berikut: 
    • Cetakan atau salinan dokumen seperti di kiosk JPJ; 
    • Urusan yang memerlukan pengesahan cap jari seperti di kiosk KWSP dan MyDigitalID, atau pengesahan dokumen seperti passport (untuk warga asing sahaja) di kiosk SSM; 
    • Bagi sesetengah golongan, mereka mungkin tidak yakin membuat urusan melalui komputer/ telefon pintar atas sebab keselamatan, kelajuan internet atau keselesaan antaramuka pengguna (user interface), di mana interface kiosk lebih besar dan senang dilihat.

       

  • Perkhidmatan Kiosk yang di tawarkan:

     

  • Kiosk KWSP (Kem. Kewangan)
    • Kiosk KWSP ini menyediakan kemudahan yang membolehkan ahli menggunakan secara sendiri tanpa perlu hadir ke kaunter KWSP, di samping membolehkan ahli mendapatkan perkhidmatan KWSPdi luar waktu operasi kaunter 
    • KWSP mempunyai ahli seramai lebih 16 juta dan asset pelaburan melebihi RM1 trilion 
    • Kiosk KWSP adalah sebanyak 209 unit. 201 unit terletak di 69 cawangan KWSP,7 unit di UTC, manakala 1 unit di Alamanda Putrajaya ini merupakan yang pertama di kawasan membeli-belah
    • Perkhidmatan yang disediakan di kiosk KWSP termasuk Pendaftaran, Caruman, Pengesahan Cap Ibu Jari dan Pengemaskinian Maklumat 
    • Pengesahan Cap Ibu Jari adalah untuk e-Pengeluaran dan e-Penamaan, dan ini hanya boleh dilakukan di kaunter KWSP atau kiosk ini.

       

  • Kiosk MyDigitalID (Kem. Sains, Teknologi dan Inovasi)
    • Kiosk MyDigitalID di Alamanda Putrajaya merupakan kiosk MyDigitalID yang pertama diperkenalkan 
    • MyDigitalID merancang untuk menempatkan sebanyak ~20 kiosk seperti ini di masa terdekat 
    • Oleh itu, dengan adanya tapak Kiosk Sentuhan MADANI kedua di Stesen Sentral Kuala Lumpur, ini dapat memudahkan lebih ramai rakyat mendaftar untuk MyDigitalID
    • Buat masa ini, kiosk MyDigitalID menawarkan dua perkhidmatan, iaitu pendaftaran dan pembatalan  MyDigitalID

       

  • Kiosk Pos Malaysia 
    • Kiosk Pos Malaysia menyediakan perkhidmatan pembayaran bil yang merangkumi103 bil dari 91 agensi 
    • Antara perkhidmatan pembayaran bil yang ditawarkan termasuk telekomunikasi, elektrik, air, e-kerajaan, pinjaman pendidikan dan pihak berkuasa tempatan 
    • Antara bayaran pinjaman pendidikan yang boleh dibuat termasuk dari PTPTN, MARA, Yayasan Sarawak, Yayasan Pahang dan Yayasan Negeri Sembilan 
    • Rangkaian kiosk Pos Malaysia terdiri dari 98 kiosk, di mana 95 terletak dalam premis Pos Malaysia 
    • Kiosk Pos Malaysia di Alamanda Putrajaya adalah kiosk ketiga Pos Malaysia yang ditempatkan di luar premis Pos Malaysia, untuk memudahkan akses kepada rakyat

       

  • Kiosk Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) (Kem. Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup) 
    • Rangkaian kiosk SSM terdiri dari 28 unit yang terletak di premis SSM, dan 515 unit yang ditempatkan di luar premis SSM, diuruskan oleh ejen SSM yang dilantik iaitu Safeguards Kioskmedia (M) Sdn Bhd 
    • Kiosk SSM menyediakan perkhidmatan SSM seperti 
      • Pembaharuan perniagaan, 
      • Pembelian maklumat perniagaan dan 
      • Pembayaran kompaun perniagaan 
      • menawarkan perkhidmatan pembayaran bil seperti pembayaran majlis tempatan, bil telco dan topup e-wallet 
    • Kiosk SSM terletak di Semenanjung, Sabah, Sarawak dan Labuan

 

  • Kiosk TNB
    • Antara perkhidmatan pembayaran yang ditawarkan di kiosk TNB adalah pembayaran bil elektrik, bank kapasitor dan ALLO broadband 
    • Amaun minimum pembayaran adalah RM10 manakala amaun maksimum adalah RM10,000 
    • Had maksimum pembayaran adalah 5 bil untuk satu transaksi pembayaran

       

  • Kiosk JPJ
    • Kiosk JPJ membantu memudahkan pelanggan melakukan semakan dan transaksi urus niaga perkhidmatan JPJ secara kendiri 
    • Rangkaian kiosk JPJ terdiri dari 206 unit yang terletak di semua negeri 
    • Kiosk JPJ boleh digunakan oleh warganegara Malaysia dan bukan warganegara. Walaubagaimanapun, Pembaharuan Lesen Memandu dihadkan kepada warganegara Malaysia sahaja. 
    • Kiosk JPJ di Alamanda ini mempunyai fungsi cetak; JPJ juga sedang memperkenalkan kiosk yang tiada fungsi cetak dalam hasrat membudayakan pendekatan secara digital
Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda
Skim Perubatan MADANI
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 28/02/2025

  • Skim Perubatan MADANI bagi golongan B40 untuk mendapatkan Rawatan Sakit-sakit Ringan dengan mengurangkan kos rawatan kesihatan disamping meningkatkan kesejahteraan golongan berpendapatan randah
  • Penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dalam kalangan B40 boleh mendapatkan rawatan di klinik perubatan swasta (GP) yang berdaftar dibawah Skim  Perubatan MADANI

 

  • Rawatan Sakit-Sakit Ringan merangkumi:

    i. Demam dan Selsema

    ii. Cirit Birit dan Muntah

    iii. Terseliuh

    iv. Sakit Kepala

    v. Trauma Ringan seperti luka ringan dan lain-lain

     

  • Rawatan yang tidak termasuk adalah:

    i. Imunisasi / Vaksin 

    ii. Rutin Saringan Kesihatan 

    iii. Rawatan Susulan Penyakit Tidak Berjangkit (NCD) 

    iv. Rutin Rawatan Susulan Ibu dan Anak Rutin (Contoh: Pemeriksaan Kandungan Berkala) 

    v. Perancangan Keluarga 

    vi. Perkhidmatan Rehabilitasi (Contoh: Fisitoterapi dan Terapi Pemulihan Carakerja) 

    vii. Permintaan Ubat tanpa konsultasi Doktor 

    viii. Permintaan Suplementasi

     

  • Had setiap rawatan yang di tanggung Kerajaan melalui klinik swasta adalah seperti berikut: 

    Jenis Rawatan 

    Had (RM) 

    • Jumlah had konsultasi & ubat-ubatan; atau 
    • Had konsultasi  
    • RM70

    • RM35

    • Had ujian 
    • RM50

    • Had prosedur rawatan
    • RM50

    Jumlah Had Maksimum Setiap Lawatan
    • RM170

  • Jadual ini menggambarkan had maksimum yang ditanggung oleh Kerajaan untuk setiap lawatan.

     

Nota: Klinik Perubatan Swasta dilarang untuk mengenakan caj tambahan kepada penerima Skim Perubatan MADANI.

 

 

Untuk maklumat lanjut, sila rujuk laman rasmi ProtectHealth

Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda
Madani GIG
Permohonan Dibuka

Terakhir dikemas kini pada 04/03/2025

  • Madani GIG merupakan sebuah kemudahan pembiayaan untuk usahawan gig melalui platform digital bagi membantu mereka yang berhasrat mengembangkan perniagaan yang disediakan oleh Bank Simpanan Nasional (BSN) di bawah Belanjawan 2025.
Ciri-ciriButiran
Tujuan pinjaman
  • Modal kerja
  • Pembelian Aset
  • Pengubahsuaian
Tempoh pinjaman
  • 1 hingga 3 tahun
Jumlah pinjaman
  • Minima: RM2,000
  • Maksimum: RM20,000
Kadar tetap
  • 3.50% sehingga 4.00% setahun
Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda