SARA 2025: Bantuan Tunai One-Off RM100 untuk Rakyat Malaysia
Tiada Permohonan Diperlukan

Terakhir dikemas kini pada 31/07/2025

  • Mulai 31 Ogos hingga 31 Disember 2025, semua warganegara Malaysia berumur 18 tahun ke atas akan menerima RM100 secara one-off melalui program Sumbangan Asas Rahmah (SARA).
  • Penerima boleh membeli barangan berdasarkan 14 kategori barangan yang mempunyai label MyKasih / SARA antaranya:
  • Beras
  • Makanan Dalam Tin

    i. Contoh: Sardin, Tuna

  • Telur
  • Minuman

    i. Contoh: Susu, Teh, Kopi

  • Minyak Masak
  • Bahan Perasa

    i. Contoh: Sos, Kicap, Gula, Garam

  • Tepung 
  • Produk Penjagaan Diri

    i. Contoh: Ubat gigi, Tuala wanita, Sabun

  • Roti
  • Barangan Kebersihan Rumah

    i. Contoh: Sabun pencuci baju, pinggan mangkuk dan lantai

  • Biskut
  • Ubat-ubatan

    i. yang diluluskan oleh KKM

  • Mi Segera
  • Keperluan sekolah

    i. Contoh: Pakaian seragam, Kasut, Beg Sekolah, Alat tulis

Nota: Jika anda merupakan penerima SARA atau program MyKasih sebelum ini, mekanisme yang digunakan adalah serupa. 

 

  • Langkah-langkah membeli barangan:
Pilih Barangan Keperluan Penerima bantuan boleh membeli barangan berdasarkan 14 kategoribarangan yang mempunyai label MyKasih / SARA di rak tanda harga
Tunjuk MyKad untuk PengesahanJuruwang menyemak status MyKad penerima bantuan
Tukar Nombor PinPenerima bantuan perly menukar nombor pin sementara (6-digit pertama Mykad) kepada nombor pin yang baru
Imbas Kod BaranganJuruwang mengimbas setiap barang keperluan makanan asas yang ingin dibeli mengikut kategori yang dibenarkan
Bayar Menggunakan MyKadPenerima bantuan memasukkan nombor pin 6-digit untuk mengesahkan transaksi pembelian
Simpan Resit untuk SemakanPenerima bantuan menyimpan resit untuk menyemak transaksi pembelian
  • Sila klik di sini untuk semakan baki SARA melalui portal rasmi MyKasih
  • Sila klik di sini untuk menyemak senarai pasar raya dan kedai runcit yang terlibat melalui portal rasmi MyKasih 

 

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman rasmi Kementerian Kewangan dengan klik di sini

Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda
Sistem eKasih
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 17/07/2025

  • Sistem eKasih ialah Pangkalan Data Kemiskinan Nasional yang dibangunkan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri. Ia bertujuan mengenal pasti dan membantu isi rumah miskin serta miskin tegar di seluruh Malaysia, selain digunakan sebagai rujukan oleh kementerian dan agensi dalam merancang, melaksana dan memantau program pembasmian kemiskinan.
  • Sistem eKasih merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional yang mengandungi maklumat mengenai kemiskinan bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima. 
  • Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas, maklumat Lokasi, Kediaman, Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan. Antara ciri-ciri utama eKasih adalah: 

    i. Semakan status kemiskinan secara online. 

    ii. Penyelarasan maklumat bantuan. 

    iii. Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online.

    iv. Pengiraan status kemiskinan (miskin / miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita. 

    v. Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan. 

    vi. Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan.

 

Untuk maklumat lanjut, klik di sini untuk laman rasmi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU)

Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda
Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2025
Permohonan Dibuka

Terakhir dikemas kini pada 04/08/2025

  • Program Sumbangan Tunai Rahmah (STR) merupakan bantuan kewangan di bawah Belanjawan 2025 yang dikendalikan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM). Program ini bertujuan membantu golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang benar-benar layak dan memerlukan, dalam menghadapi tekanan kos sara hidup. 

  • Melalui penyasaran semula subsidi, Kerajaan dapat menambah baik serta meningkatkan jumlah bantuan tunai kepada rakyat yang memerlukan, sekali gus memastikan isi rumah berpendapatan rendah terus menerima sokongan yang sewajarnya menerusi STR 2025.

  • Pembayaran STR adalah seperti berikut:

Fasa

Kaedah Pembayaran

Jenis Penerima

Tarikh Pembayaran 

Fasa 1Ada Akaun Bank Mulai 22 Januari 2025 secara berperingkat.
Tiada Akaun BankTuntutan tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 22 Januari 2025
Tiada Akaun Bank (Sabah / Sarawak)
Fasa 2Ada Akaun BankPenerima Sedia AdaMulai 24 Mac 2025 secara berperingkat.
Penerima Baharu Rayuan Mulai 03 April 2025 secara berperingkat.
Tiada Akaun BankPenerima Sedia AdaTuntutan tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 24 Mac 2025
Penerima Baharu Rayuan Tuntutan tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 03 April 2025
Tiada Akaun Bank (Sabah / Sarawak)Penerima Sedia AdaTuntutan tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 24 Mac 2025
Penerima Baharu Rayuan Tuntutan tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 03 April 2025
Fasa 3Fasa bayaran seterusnya akan dikemas kini dari semasa ke semasa
Fasa 4Fasa bayaran seterusnya akan dikemas kini dari semasa ke semasa

Nota: Kepada pemohon yang belum kemas kini permohonan 3 tahun berturut-turut, perlu kemas kini permohonan STR 2025

 

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman rasmi Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) dengan klik di sini

Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda
Cawangan Bank Bergerak Bank Simpanan Nasional (CBB BSN)
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 05/03/2025

  • Perkhidmatan Bank Bergerak merupakan salah satu usaha oleh Bank Simpanan Nasional (BSN) di bawah Belanjawan 2025 untuk menyantuni setiap rakyat Malaysia selari dengan visinya, Tiada Rakyat Malaysia yang Ketinggalan.
  • Perkhidmatan ini telah dilancarkan pada 10 Mei 2021, CBB BSN yang beroperasi di Sabah dan Sarawak banyak membantu masyarakat setempat untuk memenuhi keperluan kewangan dan akses bagi urusan perbankan.
  • Antara perkhidmatan yang disediakan CBB BSN seperti:
    • Pengeluaran tunai melalui Mesin Teler Automatik (ATM)
    • Pembukaan akaun Kad Debit/i BSN VISA 
    • Simpanan tunai, 
    • pembayaran bil-bil utiliti, 
    • pembelian Sijil Simpanan Premium (SSP) BSN
  • Kenderaan berkapasiti 3 tan yang telah diubah suai bagi menempatkan 1 unit ATM dan 2 kaunter pelanggan ini turut memudahkan urusan pengeluaran wang bantuan yang disumbangkan oleh kerajaan kepada mereka yang layak seperti Sumbangan Tunai Rahmah (STR), Bantuan Kanak-Kanak (BKK), Bantuan Warga Emas (BWE), Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri dan bermacam lagi jenis bantuan yang disalurkan kerajaan.
  • BSN akan memperluaskan lagi CBB ke serata pelusuk negara bagi memastikan tiada rakyat Malaysia yang ketinggalan dalam menikmati akses perbankan yang menyeluruh, khususnya bagi golongan yang memerlukan disamping memupuk tabiat menyimpan dalam kalangan rakyat Malaysia dengan menawarkan kepelbagaian dalam produk kewangan agar terus relevan seiring pasaran semasa.
  • Maklumat lanjut boleh dirujuk di laman rasmi BSN

 

Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda
Pusat Respons Penipuan Kebangsaan
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 04/03/2025

  • Membanteras jenayah penipuan atas talian (scam)
Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda

Rencana

Rencana Cover Img
09 Okt, 2024
Program IPR - Pendekatan Baharu Untuk Rakyat Jana Pendapatan

Di tengah-tengah kesibukan kota, Zainab Dali, 53, melihat peluang untuk menambah pendapatan dengan menjual makanan melalui mesin layan diri. Berbekalkan pengalaman dalam perniagaan katering, beliau menyertai Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR) yang diperkenalkan oleh Kementerian Ekonomi, memilih untuk menyediakan nasi goreng dan spageti sebagai menu jualannya.

Dalam tempoh setahun, kesungguhan Zainab berbaloi apabila perniagaannya kini menjana antara RM5,000 hingga RM6,000 sebulan, membantu beliau menyara keluarga termasuk seorang kakak OKU dan anak buah.

“Saya tak malu mengaku saya golongan B40. Kita kena usaha ubah nasib sendiri, lebih-lebih lagi dengan kos hidup di ibu kota yang tinggi,” kata Zainab.

Setiap hari, Zainab bangun awal untuk menyediakan makanan dan mengisi stok di Stesen MRT Ampang Park. Pada hari kami bertemu, beliau sibuk menambah stok di mesin layan diri selepas jualan pagi laris.

“Sekarang semuanya mudah, tekan, imbas, dapat makanan. Saya buat kajian sebelum mulakan perniagaan ini dan dapati orang bandar suka makanan ringkas dan cepat,” jelasnya.

Zainab menguruskan perniagaan ini sendirian, namun bercadang untuk mengambil pekerja bagi membantu operasi.

“Program IPR bukan sahaja membantu saya, tetapi memberi peluang kepada saya untuk menggaji pekerja dan membantu orang lain,” tambahnya.

Seorang lagi peserta IPR, Normaladiana Mohd Yazal, 37, seorang OKU fizikal, turut meraih pendapatan antara RM1,500 hingga RM2,000 sebulan dengan menjual sandwic, kek, dan roti sosej di Universiti Malaya (UM).

“Walaupun ada kekangan fizikal, saya tetap bersyukur. Setiap hari saya tukar menu supaya pelanggan tidak bosan. Dengan jualan harian sekitar RM70 hingga RM80, ia sudah cukup baik bagi saya,” katanya.

Program IPR bukan sekadar meningkatkan pendapatan, tetapi juga membantu peserta berdikari dan mencipta peluang pekerjaan kepada orang lain. Usaha kerajaan melalui inisiatif ini jelas memberi impak positif, mendorong lebih ramai rakyat mencari peluang ekonomi yang bersesuaian dengan keperluan komuniti bandar.

Berita Penuh: Berita Harian