Kiosk Sentuhan MADANI
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 14/01/2025

  • Ikhtiar Kiosk Sentuhan MADANI telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri dalam pembentangan Belanjawan 2025 pada Oktober 2024. Untuk fasa pertama, konsep KSM ini telah dibangunkan dengan melibatkan kiosk sedia ada oleh 6 agensi, iaitu KWSP, JPJ, SSM, MyDigitalID, TNB and Pos Malaysia dan meletakkan kiosk-kiosk ini di satu tempat yang senang diakses orang ramai seperti pusat membeli-belah.

     

  • Kiosk agensi dipilih berdasarkan perkhidmatan yang disediakan dan potensi untuk memudahkan rakyat membuat urusan. Sebagai contoh, kiosk KWSP berpotensi digunakan oleh 16 juta ahlinya, manakala kiosk Pos Malaysia and SSM tidak hanya menawarkan perkhidmatan agensi mereka, tetapi perkhidmatan dari lebih 90 agensi lain.

 

  • Kiosk Sentuhan MADANI disediakan sebagai saluran tambahan terutamanya untuk golongan atau keperluan berikut: 
    • Cetakan atau salinan dokumen seperti di kiosk JPJ; 
    • Urusan yang memerlukan pengesahan cap jari seperti di kiosk KWSP dan MyDigitalID, atau pengesahan dokumen seperti passport (untuk warga asing sahaja) di kiosk SSM; 
    • Bagi sesetengah golongan, mereka mungkin tidak yakin membuat urusan melalui komputer/ telefon pintar atas sebab keselamatan, kelajuan internet atau keselesaan antaramuka pengguna (user interface), di mana interface kiosk lebih besar dan senang dilihat.

       

  • Perkhidmatan Kiosk yang di tawarkan:
  • Kiosk KWSP (Kem. Kewangan)
    • Kiosk KWSP ini menyediakan kemudahan yang membolehkan ahli menggunakan secara sendiri tanpa perlu hadir ke kaunter KWSP, di samping membolehkan ahli mendapatkan perkhidmatan KWSPdi luar waktu operasi kaunter 
    • KWSP mempunyai ahli seramai lebih 16 juta dan asset pelaburan melebihi RM1 trilion 
    • Kiosk KWSP adalah sebanyak 209 unit. 201 unit terletak di 69 cawangan KWSP,7 unit di UTC, manakala 1 unit di Alamanda Putrajaya ini merupakan yang pertama di kawasan membeli-belah
    • Perkhidmatan yang disediakan di kiosk KWSP termasuk Pendaftaran, Caruman, Pengesahan Cap Ibu Jari dan Pengemaskinian Maklumat 
    • Pengesahan Cap Ibu Jari adalah untuk e-Pengeluaran dan e-Penamaan, dan ini hanya boleh dilakukan di kaunter KWSP atau kiosk ini.

 

  • Kiosk MyDigitalID (Kem. Sains, Teknologi dan Inovasi)
    • Kiosk MyDigitalID di Alamanda Putrajaya merupakan kiosk MyDigitalID yang pertama diperkenalkan 
    • MyDigitalID merancang untuk menempatkan sebanyak ~20 kiosk seperti ini di masa terdekat 
    • Oleh itu, dengan adanya tapak Kiosk Sentuhan MADANI kedua di Stesen Sentral Kuala Lumpur, ini dapat memudahkan lebih ramai rakyat mendaftar untuk MyDigitalID
    • Buat masa ini, kiosk MyDigitalID menawarkan dua perkhidmatan, iaitu pendaftaran dan pembatalan  MyDigitalID

       

  • Kiosk Pos Malaysia 
    • Kiosk Pos Malaysia menyediakan perkhidmatan pembayaran bil yang merangkumi103 bil dari 91 agensi 
    • Antara perkhidmatan pembayaran bil yang ditawarkan termasuk telekomunikasi, elektrik, air, e-kerajaan, pinjaman pendidikan dan pihak berkuasa tempatan 
    • Antara bayaran pinjaman pendidikan yang boleh dibuat termasuk dari PTPTN, MARA, Yayasan Sarawak, Yayasan Pahang dan Yayasan Negeri Sembilan 
    • Rangkaian kiosk Pos Malaysia terdiri dari 98 kiosk, di mana 95 terletak dalam premis Pos Malaysia 
    • Kiosk Pos Malaysia di Alamanda Putrajaya adalah kiosk ketiga Pos Malaysia yang ditempatkan di luar premis Pos Malaysia, untuk memudahkan akses kepada rakyat

 

  • Kiosk Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) (Kem. Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup) 
    • Rangkaian kiosk SSM terdiri dari 28 unit yang terletak di premis SSM, dan 515 unit yang ditempatkan di luar premis SSM, diuruskan oleh ejen SSM yang dilantik iaitu Safeguards Kioskmedia (M) Sdn Bhd 
    • Kiosk SSM menyediakan perkhidmatan SSM seperti 
      • Pembaharuan perniagaan, 
      • Pembelian maklumat perniagaan dan 
      • Pembayaran kompaun perniagaan 
  • Di samping itu, kiosk SSM menawarkan perkhidmatan pembayaran bil seperti pembayaran majlis tempatan, bil telco dan topup e-wallet 
  • Kiosk SSM terletak di Semenanjung, Sabah, Sarawak dan Labuan

 

  • Kiosk TNB 
    • Antara perkhidmatan pembayaran yang ditawarkan di kiosk TNB adalah pembayaran bil elektrik, bank kapasitor dan ALLO broadband 
    • Amaun minimum pembayaran adalah RM10 manakala amaun maksimum adalah RM10,000 
    • Had maksimum pembayaran adalah5 bil untuk satu transaksi pembayaran Kiosk TNB 
    • Kiosk JPJ membantu memudahkan pelanggan melakukan semakan dan transaksi urus niaga perkhidmatan JPJ secara kendiri 
    • Rangkaian kiosk JPJ terdiri dari 206 unit yang terletak di semua negeri 
    • Kiosk JPJ boleh digunakan oleh warganegara Malaysia dan bukan warganegara. Walaubagaimanapun, Pembaharuan Lesen Memandu dihadkan kepada warganegara Malaysia sahaja. 
    • Kiosk JPJ di Alamanda ini mempunyai fungsi cetak; JPJ juga sedang memperkenalkan kiosk yang tiada fungsi cetak dalam hasrat membudayakan pendekatan secara digital
Agensi Pelaksana

AGENSI PELAKSANA

Jabatan Perdana Menteri (JPM), Unit Pantau MADANI (PMU)
Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda