Sistem eKasih
Dalam Pelaksanaan

Terakhir dikemas kini pada 17/07/2025

  • Sistem eKasih ialah Pangkalan Data Kemiskinan Nasional yang dibangunkan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri. Ia bertujuan mengenal pasti dan membantu isi rumah miskin serta miskin tegar di seluruh Malaysia, selain digunakan sebagai rujukan oleh kementerian dan agensi dalam merancang, melaksana dan memantau program pembasmian kemiskinan.
  • Sistem eKasih merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional yang mengandungi maklumat mengenai kemiskinan bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima. 
  • Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas, maklumat Lokasi, Kediaman, Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan. Antara ciri-ciri utama eKasih adalah: 

    i. Semakan status kemiskinan secara online. 

    ii. Penyelarasan maklumat bantuan. 

    iii. Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online.

    iv. Pengiraan status kemiskinan (miskin / miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita. 

    v. Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan. 

    vi. Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan.

 

Untuk maklumat lanjut, klik di sini untuk laman rasmi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU)

Agensi Pelaksana

AGENSI PELAKSANA

Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri
Telipon

TELEFON

03-8000-8000

Bantuan lain yang mungkin bersesuaian untuk anda